Kuidas poes toitu valida?

Kõige lihtsam viis suunata perekonna toitumisharjumusi, on valida koju ahvatlevad, kuid võimalikult vähe töödeldud toiduained. Et mitte teha tarbetuid oste, koosta enne kauplusesse minemist nimekiri neist toiduainetest, mida söögitegemiseks vajad. Poes olles tutvu alati pakendil oleva infoga, et saaksid teha teadlikke valikuid.

Kaupluses alusta alati puu- ja köögiviljade juurest ja vali sealt igaks päevaks midagi, mida sinu pereliikmed hea meelega söövad. Eelista värskeid puu- ja köögivilju. Kui valik on kesine, siis vali külmutatud tooted või näiteks kuivatatud oad, herned ja puuviljad. Konserve osta viimases järjekorras.

Järgmiseks vali leib-sai ja muud teraviljatooted. Nende valikul on võtmesõna “täistera”. Eelista võimalikult vähe töödeldud tooteid, nagu täisteraleib ja -helbed, kruubid, tatar, pruun riis. Leiva valikul eelista puhast rukkileiba või suurte terade ja seemnetega leibasid.

Nädala menüü lihatooted kombineeri nii, et vähemalt kahel päeval oleks laual kala, ühel päeval munatoit ning ülejäänud 4 päeva jaga tailihatoodete vahel. 1–2 päeva nädalas võivad olla ka täiesti lihavabad. Lihatoodetest on võrdselt head kana-, veise- ja sealiha, aga ka hakklihad. Väldi läbikasvanud liha, nähtavat pekki, kamarat ja nahka. Samuti osta vähem keeduvorste ja muid lihamassist valmistatud tooteid, kus puhta liha sisaldus on ebamäärane. Jälgi valikul ka soolasisaldust ning võimalusel valmista toit maitsestamata värskest lihast kodus ise.

Piimatoodete valikul, eriti juustude puhul, eelista väiksema rasvasisaldusega tooteid. Mitmekesiselt toituja, kes rasva- ja suhkrurikaste toodetega ei liialda ja südame-veresoonkonnahaigusi ei põe, võib tarbida 2,5% rasvasusega piima, muidu võiks siiski valida madalama rasvasusega piima. Tähelepanu tasub pöörata sellele, kas piimatoote paksendamiseks on kasutatud tärklist, želatiini või muid paksendajaid. Paljud tootjad on läinud lihtsamat ja odavamat teed, kuid õnneks on müügil ka naturaalse juuretisega paksendatud tooteid. Kui tootele on lisatud säilitusaineid ja toiduvärve, siis eelista naturaalsemaid, sest piimatoodete valik on Eesti poodides suurepärane.

Toidu valmistamiseks osta õli – salatitesse oliivõli, praadimiseks rapsiõli. Võileivamäärdena eelista vähesel määral võid, väikese lisaainete sisaldusega ning madala rasvasusega määrdemargariine ja toorjuustu.

Kõik me tahame vahel maiustada ja selleks on parimad valikud mesi, kodused moosid, pähklid, rosinad ja kuivatatud puuviljad ning marjad. Vahel võib maiustada ka šokolaadi, halvaa, marmelaadi, kohupiima- või jogurtikoogi, pudingi ja kohukestega, kuid arvesta, et mida suurem on magusa hulk menüüs, seda lihtsamalt ja märkamatumalt ületad oma päevase energiavajaduse, saamata seejuuures piisavalt vajalikke vitamiine ja mineraalaineid.

Joogiks on parim valik peaaegu alati vesi. Kui soovite toitvamat jooki, siis valige näiteks mahl või mõni joomiseks mõeldud piimatoode.

Soovitused sarnaste toiduainete puhul:

  1. Vali lühemat aega säiliv toode, sest selles on tõenäoliselt vähem säilitusaineid või on selle valmistamisel kasutatud leebemat tehnoloogiat, mis jätab küll rohkem baktereid ellu, kuid tänu sellele on seal säilinud ka rohkem vitamiine
  2. Vali puhtamast toorainest valmistatud toode. Kui valid singi ja keeduvorsti vahel, siis eelista sinki, sest sellele ei ole lisatud nii palju madala kvaliteediga toorainet ning loodetavasti sisaldab see ka vähem lisaaineid.
  3. Vali toorained, millest saad ise kodus toidu valmistada. Valmistoidud kaotavad seismisel ja mitmekordsel kuumutamisel väärtust.

Allikas: Toitumine.ee